Protester og Voldgift

Protester:
Protest flag skal sættes straks og føres til fartøjet har passeret mållinien. Protester skal indgives på DS’ officielle protestskema 15 min efter sidste måltagning. Protestskemaer, som kan afhentes på opslagstavlen i ES klublokaler, skal afleveres til sejladsledelsen. Parter og vidner har pligt til at være til stede i klubhuset på det tidspunkt protesten forventes behandlet og indtil den er færdigbehandlet. Protestkomiteen forbeholder sig retten til ikke at tage hensyn til forklaring fra evt. fraværende parter/vidner i en protest.

Voldgift:
Inden enhver protestafhøring vil der blive afholdt en voldgiftsafhøring, ledet af en kvalificeret opmand. Voldgiftsproceduren bliver som følger.

A.   Når protestskema (erne) er modtaget i overensstemmelse med sejladsbestemmelsernes angivelser skal een repræsentant for hver direkte involveret båd præsentere sin forklaring om hændelsen for opmanden. Tidsskema for opmandshøringen meddeles inden 15 min efter afslutning af dagens sejlads.

B.   Der vil ikke blive afhørt vidner i forbindelse med voldgiften.

C.  Efter at have hørt hver repræsentant vil opmanden afgive sin kendelse og meddele:

1.  at der efter hans opfattelse ikke har været noget regelbrud, og protest(erne) bør droppes, hvis begge parter accepterer dette
eller
2. efter hans mening er der begået regelbrud af  én af bådene,
og
3. den skyldige båd vil have mulighed for at acceptere opmandens vurdering om brud på regel/regler, og dermed tildeles en straf på 3 % af sejltiden, i stedet for evt. at få en fuld DSQ fra protestkomiteen.

D. Hvis repræsentanterne accepterer opmandens synspunkt og indvilliger i at lade protesterne falde – eller accepterer straffen – er beslutningen endelig og protesten kan ikke genåbnes eller appelleres. Hvis opmandens vurdering ikke accepteres, og bådene ikke handler derefter, vil opmanden overgive protesten til protestkomiteen til normal protestbehandling

E. Usportslig opførsel fra enhver af parterne vil straks standse den videre voldgiftsafhøring.

Hent protestskema HER