I weekenden 26.-27. august afholdt Egå Sejlklub kapsejladsen Egå Tun Star for sjette år i træk. Sejladsen, der er for 2-personers besætninger, går fra Egå til Tunø om lørdagen og hjem om søndagen.

De 22 tilmeldte besætninger mødtes i klubhuset lørdag morgen til skippermøde og en kop kaffe. 10 af bådene kom fra vores naboklubber: Nappedam Bådelaug, Kaløvig Bådelaug, Sejlklubben Bugten Aarhus og Aarhus Sejlklub. Sejladsen skulle sejles med Tunø om styrbord.

Der blev startet med respitstart fra startlinjen ud for Båken fra kl. 10. Bådene havde individuelle starttidspunkter beregnet sådan, at første båd i mål ved Tunø havde vundet dagens sejlads. Den første del af sejladsen blev sejlet i øsende regnvejr, men så var der heldigvis ikke mere regn resten af turen. Der var plat læns det meste af vejen til Tunø, mest 4-6 m/s. Hurtigste sejltid var 2:50:14.

Da alle bådene var ankommet til Tunø, blev der i solskin serveret moleøl og -vand på kajen, og der blev udvekslet (røver)historier om dagens sejlads og mange andre emner. Om aftenen vankede der en velsmagende 3-retters menu på Mejeriet for alle.

Søndag fra kl. 10 startede bådene i 5 starter med 5 minutters mellemrum. Ved starten blev der sejlet bidevind, men som om lørdagen var det meste af sejladsen på plat læns. Vindstyrken varierede fra 3 til 8 m/s. Hurtigste sejltid var 2:58:06.

Da bådene var taget i mål i Egå, skulle der regnes på resultaterne. Sejltiderne fra lørdag og søndag blev korrigeret i forhold til bådenes DH-mål (handikap) og derefter lagt sammen.

Præmieuddelingen foregik på terrassen ved klubhuset sammen med moleøl og -vand. AFI Marine var sponsor for gavekort til vinderne i hvert af de 5 løb. Italienske Vine & Delikatesser var sponsor for vinpræmier. I anledning af sejlklubbens 50-års jubilæum var der også vinpræmier til bedste kvindebesætning (men der var ingen!), bedste mixbesætning og bedste mandebesætning.

Vi har fået meget ros for sejladsen fra deltagerne 🙂 I 2024 forventer vi at afholde næste og syvende udgave af sejladsen.

Find resultaterne her:
Lørdag – Egå til Tunø
Søndag – Tunø til Egå
Samlet

Deltagerne var flinke til at tage billeder af hinanden:
Sejlads (56 billeder)
Tunø (13 billeder)