Team Super-C

cdiverse2011-126er vores kælenavn for det introduktionsforløb, vi har tilrettelagt for dig, som vil starte på at sejle.

• Team –  fordi vi synes, det skal være en holdoplevelse at lære at sejle
  • Super –  fordi vi synes, I er super seje
  • C –  fordi det kalder vi de nye sejlere

Vi vil gerne være ca. 8-15 drenge og piger på Team Super-C. Vi lægger vægt på:

• Tryghed – det skal føles trygt for børn og forældre. cdiverse2011-131Blæser det for meget, så kører vi med “Rullemarie” (jolle med hjul)
  • Glæde– det skal være sjovt at sejle
  • Leg – kun ved at lege lærer man rigtigt. Vore sejlere er børn og der er plads til leg
  • Kammeratskab– uden gode venner at gøre det samme med, holder det som regel ikke længe

Introduktionsforløb

Team Super-C starter med et fælles introduktionsforløb på ca. 1½ måned, hvor alle stille og roligt bliver introduceret til det at sejle. Det fælles forløb er tilrettelagt med henblik på at give dig som ny sejler og dine forældre et godt grundlag til at vurdere, om sejlads er en sport for dig. Vi øver os to gange ugentligt tirsdag og torsdag kl. 17. De første gange har vi en eller to joller på vandet afhængig af vejr og vind, som vi skiftes til at sejle. Vi har dygtige lønnede trænere. Stille og roligt vokser  færdighederne så meget, at vi kan afslutte introduktionen med et diplom og fejring i klubben.

Efter introduktionsforløbet

Så skal du vælge, om du vil fortsætte som “rigtigt” medlem af sejlklubben. Hvis du vil det, skal du melde dig ind i klubben og evt. leje en jolle. Team Super-C fortsætter helt frem til sommerferien og vi sejler stadig tirsdag og torsdag – samme dage som alle de øvrige A,B,C sejlere. På Team Super-C vil træningen veksle mellem decideret træning, hvor vi øver i at blive bedre til at sejle, og aftener hvor vi bare sejler en tur eller bare sejler ud og leger på vandet. Enten deler vi os i to hold på aftenen, eller vi veksler mellem at gøre det ene og det andet.
Team Super-C vil der være et stort element af bare at lege.

Kalender for introduktionsforløbet

For Team Super-C introduktionsforløbet er lagt på hjemmesiden, men som kun må opfattes som vejledende, da meget afhænger af vejret.

Udstyr

Vi har lagt Team Super-C i Maj/juni måned for at sikre, at vandet er lidt mere end iskoldt og solen skinner på alle træningsdagene. Det betyder, at du godt kan gennemføre introduktionskurset bare du har et par gummistøvler, en redningsvest og et fuldt regnsæt med bukser.
Men – en hel del af det sjove for børnene er netop at hoppe i vandet fra båden eller fra broen, kæntre sin båd med vilje, eller bare plaske med vand, og det er nu langt sjovere, hvis du har en våddragt eller en tørdragt på og naturligvis en svømmevest.

Udfordringer for dig og dine forældre

For at starte på at sejle skal du være glad for vand, vind og ude vejret. Da du altid bærer redningsvest, har vi ikke nogen svømmeprøve. Der er principielt ikke nogen aldersgrænser, men det giver mest mening at starte i 8-11 års alderen. Aldersgrænsen er 15 år for optimisterne.
De unge sejlere skal have en hel del hjælp til opgaverne, mest i starten og mere jo yngre sejlerne er.  Mere hjælp end trænere og ledere i klubben kan klare, så som forældre skal man være beredt på at bruge noget tid sammen med sejlerne og de andre forældre. Det rækker lige fra at klæde om, løfte jollen ned på vognen og rigge til, til at huske alle sine ting i omklædningsrummet.
Læs om forældreopgaver.

Tilmelding

Det er helt gratis at komme på introduktions-aftenen og snuse lidt rundt i klubben.

Introduktionsforløbet koster 800,- kr.
Dette dækker leje af jolle, trænerløn, og overnatning, mad og diplom. Du tilmelder dig til ungdomsformanden på optimist@egaasejlklub.dk