Optimist første sæson

Første sæson

Har du bestemt dig for at gå igang med at sejle optimist i Egå Sejlklubs Ungdomsafdeling, så kan din første sæson komme til at se nogenlunde sådan her ud.

April

Du er med på vores introduktionsaften, som vi holder i jollehuset på Egå Marina. Synes du, at det vi fortæller lyder sjovt for dig, så kan din mor eller far melde dig til Team Super-C

Maj

Du er nu med på superholdet Team Super-C og vi lærer alt det, der skal til for at kunne sejle en optimistjolle, og vi lærer om sejlklubben og vi lærer at være forældre i sejlklubben. Ikke mindst lærer de nye sejlere hinanden at kende og de nye sejlere og deres forældre lærer også de gamle sejlere og deres forældre at kende.

Juni

Hvis du har lyst, kan du sluttet introduktionsdelen af Team Super-C af med en tur til Skanderborg sø, hvor der hvert år afholdes Vestindien Cup ( for dato se mere på manage2sail ). Efter Super-C forløbet er du og dine forældre godt rustet til at bestemme jer for, om sejlsporten er noget for jer.

Vælger du at fortsætte efter introduktionsforløbet, da skal du melde dig ind i Egå Sejlklub. Det gør du ved at besøge hjemmesiden og besøge siden “bliv medlem”. Du skal også have en jolle til rådighed, og normalt lejer man en jolle af klubben det første år. Så øver vi os igen hver tirsdag og torsdag kl. 17-20. Du vil komme til at sejle sammen med de øvrige på Team Super-C. Det er nu, det er rigtigt sjovt, for nu kan vi en hel masse. Forårssæsonen afsluttes normalt ved skolernes sommerferie. Så er Team Super-C også slut og du er nu uddannet som C-sejler.

Juli

I sommerferien er der Tunø lejr.  Det er en udflugt i 6 dage til Tunø for alle klubberne i Aarhus bugten. Det kan varmt anbefales de nye sejlere at deltage. Svendeprøven består i at sejle Tunø rundt. Det tager det meste af en dag og er en rigtig god oplevelse.

August / September

Efter sommerferien starter træningen igen tirsdag og torsdag. Du er nu “rigtig” C-sejler, og hvis du har lyst kan du godt begynde at deltage i de første stævner. Der findes en række af slagsen, som er særligt rettet mod de nye C-sejlere. I begyndelsen er succeskriteriet at gemnemføre sejladserne, og for nogen lykkes det også at få gode placeringer. Alt foregår på børnenes betingelser og der er som regel præmier til alle. Og det er en super oplevelse for børnene og stoltheden over den første pokal er stor.

Oktober

I oktober har vi klubmesterskab, og der er også en bane for de nye C-sejlere. Herefter er det tid til at gå i vinterhi, med mindre du er blevet helt vild med at sejle, men så må du købe dig en tørdragt. Så kan du deltage i vintertræning som er et tilvalg.

Men så er du blevet så dygtig, at de sider du læser lige nu ikke længere er for dig 🙂