Optimistjollen

Her ser du et billede af en optimistjolle, hvor de dele, du som ny sejler kommer i berøring med, er benævnt.

Selve jollen opbevares udendørs på bukke. Ror og sværd opbevares indendørs på hylder. Sejl, mast, bom og sprydstage (riggen) opbevares i stativ indendørs i jollehuset.

Det første man skal lære på Team Super-C er at samle de 3 dele og gøre det hele klar til sejlads (rigge til), samt at adskilde det hele og lægge på plads (rigge af).

Når du bliver dygtigere sejler, er der mange flere detaljer, du skal kende og det at trimme sit sejl til vejret og bøglerne er stor videnskab.

Det hele læres bedst i praksis, men der er dog nogle få gode råd / hints som denne side forsøger at give.

Jollevogne

Klubben har en jollevogn, til alle klubjollerne. Jollevognene til klubjollerne har et Egå Sejlklub klistermærke på eller påskrevet Egå Sejlklub.

En god ide´ til dem som har deres egen jolle og jollevogn er at lave en tydlig mærkering på denne så du let kan finde den blandt klubbens jollevogne når du skal op af vandet.

Sådan passer jeg min klubjolle

Klubben har et antal joller som udlejes til sejlerne. Når du har lejet en jolle, skal du passe den, som var det din. Følgende punter er gode at følge:

• Rig til og rig af efter sejladserne. Sejlet har ikke godt af at blafre i vinden og solens uv-stråler mørner sejlet. Det gælder også på ture.
  • Afskyl sejl og jolle, hver gang du har sejlet.
  • Hold jollen fri for sand og søgræs.
  • Lad sejlet tørre inden du ruller det sammen.
  • Sørg for at få repareret skader med det samme. Er skaden større end du selv kan overskue, så henvend dig til den af ungdomsudvalget, der er ansvarlig for jollerne og få reparationen udført med det samme.

Når jollen skal med på tur

Når jollerne skal køres til stævne skal sejlet pilles af masten og rulles omkring bommen. Bom med sejl, mast og sprydstage puttes i de lange grå poser, som klubben har et antal af.  Man skal så skal huske at tage følgende med på traileren:

• Jollen
  • Pose med ror og sværd OG vindpilen