Velkomst til duelighedsbevis teori

Lær at sejle: Teori i Sejlerskolen

På siden her kan du finde alt, du skal vide, om den teoretiske undervisning i Egå Sejlklubs Sejlerskole.
Hvornår undervisningen foregår, hvad der forventes af dig som kursist – og hvad det koster, og hvordan du tilmelder dig.

Der er et begrænset antal pladser på holdet, som bliver fordelt af først til mølle-princippet. Vi oplever stor interesse for at deltage.

Undervisning fra 9. november: Her lærer du at planlægge en sikker sejlads
Undervisningen foregår 12 mandage fra kl. 18.30, og vi starter den 9. november og mødes derfra hver mandag i Egå Sejlklubs klubhus på Egå Marina. Se en detaljeret plan med julepause osv. længere nede på siden.

Undervisningen består både af oplæg, hvor teorien gennemgås og praktiske øvelser – fx på søkort.
Lektionerne er planlagt, så alle kan være med – uanset sejlerfaring.

Vi forventer, at du er velforberedt og byder aktivt ind, for undervisningen er bygget op, så det ikke blot er oplæg – men i høj grad også dialog, diskussion og øvelser.
Det er Dansk Sejlunion, der fastsætter kravene for duelighedsbevis. Det betyder, at der en række krav til, hvad du skal lære – og du skal forvente, at der er en del ting, du skal lære udenad og læse op på inden, du kan komme til eksamen i slutningen af marts.

Sådan tilmelder du dig
Du tilmelder dig Sejlerskolen HER

For at kunne være med i Sejlerskolen, skal du også være med i Egå Sejlklub og have betalt kontingent for 2020/2021. Dit medlemsskab gælder frem til oktober 2021 og koster 1.100 kr.
Du kan melde dig ind i Egå Sejlklub HER:

Du skal derudover betale et kursusgebyr på 700 kr. og for materialer og gebyr for at gå til prøve. Du kan forvente, at undervisningsmateriale og værktøj til øvelser koster 1200-1300 kr., mens prøvegebyret er 250 kr. Ønsker du at få udstedt duelighedsbeviset i kreditkortformat koster det 80 kr.
Der fremsendes fakturaer for medlemskab af sejlklubben og kursusgebyr til din mailadresse.
Din plads er betinget af hurtig betaling af denne. Betaling for medlemskab, kursus, materialer, mv. vil ikke kunne refunderes.

Undervisningsmateriale bestiller vi i fællesskab
Når vi mødes første gang, er der en del forskelligt materiale – fx lærebog, søkort og kurslineal, vi skal bestille hjem. Du skal forvente at skulle betale for det den første aften – for at få det udleveret ugen efter. Ved at lave en fælles bestilling får vi det fragtfrit. Ældre bøger og søkort kan sagtens anvendes. Der må dog påregnes at hjemmeopgaver vil være forskellige.

Vi serverer kaffe og te og opfordrer til, at I selv laver en kageordning.

Vær med i vores Facebook-gruppe

I Sejlerskolens Facebookgruppe er alle kursister velkomne – og her kommunikerer frit og åbent på tværs af årgange og hold i Sejlerskolen.
Vi har både en gruppe for det teoretiske hold, som du finder HER og en gruppe for den praktiske sejlads, som du finder HER.   Meld dig gerne ind allerede nu.
Vær også gerne med i Egå Sejlklubs gruppe som du finder HER og følg med på www.egaasejlklub.dk.

Kalender:

24. oktober 2020 Standerstrygning og udlevering af duelighedsbeviser til de kursister, der har bestået både praktisk- og teoretisk duelighed. Se klubkalender.
9. november 2020 Første aften til teoretisk undervisning. Vi bestiller af materialer, gennemgang af lektionsplan og kriterier for at kunne bestå teoriprøven. Vi starter også på teori med et par opgaver og eksempler.
5. december: Sejlklubbens Julefrokost – deltagelse anbefales kraftigt
14. december: Sidste aften inden juleferien.
4. januar 2020: Første aften efter juleferien.
11 februar 2020: Afhængig af hvor mange der er på vinterferie gennemføres undervisningen som en ekstra frivilligheds aften.
Marts  2020: 30 min skriftlige prøve.
Marts/April 2020: Mundtlige prøver afholdes en af de første lørdage i måneden.
Medio april 2020: Vi gør skolebådene klar til at komme i vandet
Ultimo april 2020: Standerhejsning og udlevering af duelighedsbeviser til de kursister der har bestået både praktisk- og teoretisk duelighed.
Primo maj 2020: Opstart på praktisk sejlads.